A projektről
A projekt célja a helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása, az új szabályozási és finanszírozási körülményekhez való alkalmazkodás elősegítése, az önkormányzati szervezeti tudás és kapacitások hasznosításának javításával, a partnerség erősítésével, a tervezési eszköztár bővítésével, megújításával, az önkormányzatok által ellátott közszolgáltatások megszervezéséhez szükséges részletes szabályozási keretek és a helyi önkormányzati döntések szakmai megalapozásával.
A helyi közszolgáltatások megszervezésében segítségre van szükség a megváltozott jogi környezethez való alkalmazkodáshoz az önkormányzati közszolgáltatás-szervezés fenntarthatóságának és a társadalmi megtartó erejének szempontjait figyelembe véve.
A kiemelt projekt arra irányul, hogy átfogó helyzetképet adjon az önkormányzati hatáskörben lévő helyi közszolgáltatások ellátásáról, az átalakítás első tapasztalatairól, ezzel segítséget nyújtson a szükséges végrehajtási jogalkotáshoz, a finanszírozási rendszer kialakításához, illetve az önkormányzatok helyi szolgáltatás-szervezési reformlépéseinek megalapozásához, valamint a helyi közszolgáltatások országos szintű nyilvántartását, komplex értékelhetőségét és a kapcsolódó pénzügyi tervezést szolgáló információs rendszer létrehozásához.
A projekt végrehajtásától a következő eredmények várhatóak:
A projekt során lefolytatott adatgyűjtés és értékelés eredményeként országos helyzetkép kialakítására kerül sor, amely település méret, földrajzi helyzet és önkormányzati jogállás szerint differenciált módon mutatja be a legjellemzőbb problémákat a vizsgált önkormányzati közszolgáltatási területeken. Mindezekkel összefüggésben javaslatsor kerül kidolgozásra a helyi önkormányzati közszolgáltatások telepítésének, szervezeti modelljének, finanszírozásának modernizált, racionálisabb szabályozására, az állami feladatokkal való hatékonyabb összehangolására és helyi megvalósítási módozataira.
A projekt eredményeként a közszolgáltatásokhoz kapcsolódó költségmérési és tervezési, valamint szervezeti és működési hatékonyság-fejlesztési módszertanok tesztelésére kerül sor két, földrajzi pozíció és lélekszám szerint eltérő településen.
A projekt megvalósítása során összegyűjtött adatállomány, információk elemzése birtokában szakmai javaslat kidolgozására kerül sor egy átfogó, országos nyilvántartást, tervezéstámogatást és folyamatos monitorozást biztosítani képes közszolgáltatási információs rendszer funkcionális modelljére vonatkozóan.
Közvetlen eredmények:
- A vonatkozó
szakirodalmi, elméleti alapok, modellek átfogó tanulmánya,
- A hazai
szakpolitikai dokumentumokat, közszolgáltatási irányítási trendeket összegző
tanulmány,
- Az országos
felmérés és a települési, térségi esettanulmányok alapján a legtipikusabb
közszolgáltatási feladatok, szervezettípusok, finanszírozási megoldások legjobb
gyakorlataira, illetve főbb problémáira vonatkozó értékelő tanulmány.
- A lakossági
kérdőíves felmérés eredményeit bemutató tanulmány.
- A
közszolgáltatás-csoportonkénti finanszírozási konstrukciókat, költségmérési és
tervezési módszertanokat összefoglaló módszertani tanulmány,
- Integrált
közszolgáltatási információs rendszer funkcionális modelljavaslata.
- Két
településen lefolytatott pilot program tapasztalatainak bemutatása.
- A projekt
tapasztalatait átfogóan összefoglaló záró tanulmány az önkormányzati
szervezetfejlesztési elképzelésekkel és szükségesnek tartott jogalkotási
javaslatokkal együttesen.
A projekt azokra a közszolgáltatásokra terjed ki, amelyek részben vagy egészben az önkormányzatok hatáskörében vannak a hatályos jogszabályok szerint.
A vizsgálat keretét alapvetően a 2013. január 1-től hatályos önkormányzati törvény 13. §-ában felsorolt 21 db feladat jelenti, ezek közül azonban a projekt szempontjából relevánsnak az alábbiak tekinthetőek:
- településüzemeltetés
(köztemetők, , a közvilágítás, kéményseprő-ipari szolgáltatás, a helyi közutak,
közparkok és egyéb közterületek, parkolás);
- egészségügyi
alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;
- környezet-egészségügy;
- óvodai
ellátás;
- kulturális
szolgáltatás;
- szociális,
gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások és ellátások;
- lakás- és
helyiséggazdálkodás;
- hajléktalan
személyek ellátása;
- helyi környezet-
és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás;
- a kistermelők,
őstermelők számára értékesítési lehetőségeinek biztosítása;
- sport,
ifjúsági ügyek;
- nemzetiségi
ügyek;
- helyi
közösségi közlekedés biztosítása;
- hulladékgazdálkodás;
- távhőszolgáltatás.
- víziközmű-szolgáltatás.
A projekt kiterjed valamennyi településre, önkormányzati típusra, szolgáltatási szintre is, az esettanulmányok során pedig területi és település, illetve önkormányzati típusok szerinti reprezentativitást biztosítva.
Az esettanulmányi mintában szereplő település illetve önkormányzat típusok: 1000 fő alatti falvak, 1000-2000, 2000-5000, 5000-10000, 10000-30000, 30000-50000, 50000-100000, lakos közötti és 100000 feletti települések, városi, illetve járási székhely városi és megyei jogú városi önkormányzatok. A minta kialakítása során figyelembe vételre kerülnek a települések településhálózati, földrajzi helyzetéből, megközelíthetőségéből következő sajátosságok is,
A projekt főbb elemei:
- Elméleti, nemzetközi alapok: Az önkormányzati
közszolgáltatási területre vonatkozó hazai és nemzetközi szakirodalom, uniós és
egyéb nemzetközi dokumentumok, irányelvek szakértői feldolgozása, relevanciájuk
értékelése. Az elemzések az 1-3 hónapban folynak, és tanulmányban összegződnek.
- A hazai stratégiai és szabályozási keretek: Az
önkormányzatok helyzetére, feladatrendszerére, finanszírozására vonatkozó,
illetve azokat érintő kormányzati átfogó stratégiák, koncepciók, jogszabályok
számbavétele, elemzése, illetve a magyar közigazgatásban a helyi
közszolgáltatásokkal kapcsolatban végrehajtott rendszerszintű intézkedések
hatásainak és a végrehajtás tapasztalatainak bemutatása. Ez a projekt elem
önálló tanulmányban kerül összefoglalásra 1-3 hónap. Az első két projektelem
tapasztalatait szakértői workshopon vitatjuk meg (20 fő részvételével).
- Az országos empirikus felmérés előkészítése: Első
lépésként sorra kerül a helyi önkormányzati közszolgáltatásokra vonatkozó
adatbázisok feltérképezése, a hiányzó információs szükséglet azonosítása, majd
az empirikus kutatás, a kérdőíves lekérdezés előkészítése. 1-3 hónap.
- Az országos empirikus felmérés lebonyolítása: A
teljeskörű kérdőíves felmérés a kormányhivatalokon keresztül a jegyzők
segítségével történik. A KIM államtitkársága felajánlotta közreműködői szerepét
a felmérés sikeres lebonyolításához. 4-6. hónap
- Szervezet- és működésfejlesztési módszertani ajánlások
kidolgozása: A helyi közszolgáltatásokat ellátó egyes szervezeteket érintő
fontosabb szervezet- és működésfejlesztési intézkedések hatásainak és a
végrehajtás tapasztalatainak felmérése, bemutatása, ideértve az ÁROP keretében
megvalósult projektek tapasztalatait is. Kidolgozásra kerül a
közszolgáltatásokat operatív, végrehajtási szinten ellátó egyedi szervezetek
átfogó szervezet- és működésfejlesztési módszertani ajánlása annak érdekében,
hogy a feladatellátás versenyképességének, hatékonyságának fejlesztéséhez
megalapozott eszközök és eljárások álljanak rendelkezésre a települések
számára. A vonatkozó módszertani fejlesztés egymásra épülő, moduláris
megközelítést érvényesít. Az egyes modulok kiterjednek a beavatkozási logikák,
fejlesztési fókuszterületek, a szervezeti felmérés és átvilágítás, valamint az
optimalizáció módszereinek és eszközeinek meghatározására, továbbá a mérési és
folyamatalapú működési rendszerek kialakításának és fenntartásának, illetve a
lehetséges informatikai támogatás követelményire. 4-10. hónap
- Az országos felmérés kiértékelése: Az országos adatok
(MÁK TEIR KSH, stb.) és a kérdőíves felmérés adatainak feldolgozása,
kiértékelése, az átfogó helyzetértékelő tanulmány, illetve feladatkataszter
elkészítése. 7-9. hónap
- Lakossági felmérés: 1000-es mintán lakossági kérdőíves
felmérés lebonyolítása (szakmai szervezet közreműködését igénybe véve) a
szolgáltatásokat igénybe vevő lakossági szükségletekről, véleményekről. az
eredmények összefoglaló tanulmányba foglalása. 10-11. hónap. Az empirikus
kutatások eredményeit workshopon vitatjuk meg (40 fő)
- Esettanulmányok: Empirikus mélyelemzések, esettanulmányok
készítésére kerül sor az önkormányzati közszolgáltatások ellátásának konkrét
körülményeiről, problémáiról, a korábbiakban ismertetett szempontok szerinti
reprezentativitást érvényesítve. Ahhoz, hogy a javaslatok kellő mértékben
differenciáltak legyenek és építsenek a helyi jó és rossz gyakorlatokra, kellő
mélységig helyben szükséges a szolgáltatások megszervezésének körülményeit,
feltételeit elemezni. A kiválasztott településeken szakemberek készítenek
interjúkat az önkormányzatok politikai és ágazati vezetőivel, független
szakemberekkel, az intézmények vezetőivel, a lakosság és a vállalkozók
csoportjaival. Minden egyes vizsgált településen összegyűjtött információk
külön esettanulmányban kerülnek összefoglalásra, illetve a legjobb javaslatok,
gyakorlatok külön szintézisben jelennek meg. 10-14. hónap. Az esettanulmányok
fő tapasztalatainak bemutatása szakértői körben workshopon történik (30 fő)
- Feladat-ellátási, finanszírozási modellek: Az országos,
teljes körű, településsoros adatbázisok alapján feladat-ellátási- és finanszírozási,
illetve tervezési és mérési modellek kidolgozására kerül sor, fajlagos
költségek meghatározásával, amelyek az elmúlt évek tényleges hazai kiadási
adatain meghatározott benchmarkokat jelentik. Ezen közgazdasági modellek
segítségével kivetíthetőek a jövőre, összevethetőek a költségalapú, az
előírások alapján számított értékekkel. Így a szolgáltatások jövőbeni
költségeinek sokkal pontosabb meghatározása várható. 12-15. hónap
- Integrált közszolgáltatási információs rendszer
modelljavaslat kidolgozása: A helyi közszolgáltatások átfogó felmérése és
vizsgálata során feltárt adatforrások, működtetési és finanszírozási jellemzők,
valamint a valós, tényeken alapuló országos szintű tervezhetőséget, majd
monitorozást biztosítani képes adatigények azonosítása alapján meghatározásra
kerül a helyi közszolgáltatások információs rendszerének funkcionális modellje.
A funkcionális modell tartalmazza a nyilvántartandó adatok körét, jellemezőit,
az adatgyűjtés módszereit és forrásait, a rendszer belső funkcionális
követelmény-specifikációját és a legfontosabb szükséges technológiai
paramétereket annak érdekében, hogy az alkalmas legyen egy, a helyi
közszolgáltatások tervezését támogató informatikai fejlesztés megalapozására. A
modelljavaslat szakértői vitája workshop keretében történik 25 fő
részvételével. 15-16. hónap
- A pilot programok végrehajtása: A feltárt eredmények
alapján a közszolgáltatásokhoz kapcsolódóan kidolgozott költségmérési és
tervezési, valamint szervezet és működés hatékonyság-fejlesztési módszertan két
önkormányzat esetében kísérleti jelleggel kipróbálása kerül annak érdekében,
hogy a mintaprojektek eredményei alapján a módszertan esetleges korrekciója,
finomhangolása megtörténhessen. E projekt elem során kerül sor a két
kiválasztott önkormányzat érintett szakembereivel való konzultációkra,
képzésére, mely a kidolgozott módszertan alkalmazásának részleteinek
ismertetését célozza. 12-15 hónap
- A kutatási dokumentáció rendezése, záró tanulmány
összeállítása, zárókonferencia megszervezése (60 fő): 16. hónap